Posted on Oct 4, 2008

Kreatywność w Pixar

Pixar to wytwórnia filmów animowanych, której początki sięgają 1979 roku, kiedy jako  Graphics Group była  komputerowym działem wytwórni Lucas Film. Nazwa Pixar pojawiła się dopiero w 1986 roku kiedy firmę kupił współzałożyciel Apple, Steve Jobs.

Dzięki Pixar mieliśmy możliwość oglądania wspaniałych produkcji animowanych, których w ostatnich latach było bez liku. Toy Story, Dawno temu w trawie, Toy Story 2, Potwory i spółka, Gdzie jest Nemo, Iniemamocni, Auta, Ratatuj oraz ostatni hit, czyli Wall-E. Według Wikipedii, Pixar otrzymał za swoje produkcje aż 21 statuetek Oscara.

Jednym z założycieli Pixara był Ed Catmull. W artykule pt “How Pixar Fosters Collective Creativity” (Harvard Business Review, September 2008) wyjaśnia on na jakich zasadach opiera się praca w Pixar, dzięki czemu powstają w tej wytwórni takie interesujące i kreatywne projekty.

  1. Każdy musi mieć możliwość komunikowania się pozostałymi pracownikami bez względu na ich miejsce w strukturze organizacyjnej. Ponad strukturą organizacyjną powinna istnieć struktura komunikacyjna, która polega na zasadzie “otwartych drzwi” u każdego i dla każdego.
  2. Pracownicy muszą się czuć na tyle bezpiecznie, żeby nie bali się zgłaszać nowych pomysłów. Codziennie organizowane są spotkania, na których np. graficy pokazują efekty swojej pracy i to tej nieskończonej. Dzięki temu ludzie przełamują strach pokazywania niepełnego projektu i stają się bardziej kreatywni, bo nie chcą wypaść słabo przed współpracownikami. Dodatkowo uwagi i pomysły pozostałych pomagają im osiągnąć lepsze efekty w kolejnych iteracjach.
  3. Należy blisko współpracować ze środowiskiem akademickim i powstającymi w nim innowacjami. Pixar zachęca pracowników do publikowania wyników ich badań, pracy oraz uczestniczenia w konferencjach branżowych. Dla firmy bardziej liczy się kontakt ze środowiskiem akademickim, dzięki czemu Pixar może pozyskać nowych utalentowanych pracowników, niż ryzyko wycieku wiedzy.

Zasady pracy Pixara nie uległy zmianie mimo tego, iż w 2006 roku wytwórnia została kupiona przez Disney’a.

Na stronie HBR można posłuchać wywiadu z Edem Catumllem nt kreatywności oraz pracy w Pixar (wywiad jest w języku angielskim). Rozmowa nie trwa długo (ok. 13 min) a jest bardzo interesująca. Polecam.