Posted on Nov 22, 2008

Nowe-stare bolidy w F1

Miałam już nie pisać o F1, ale nie mogłam nie pokazać zdjęć nowych bolidów na sezon 2009. FIA po raz kolejny zmieniła zasady. Dotyczą one kolejnego sezonu (2009) i niektóre z nich są bardzo ciekawe.

Pierwsza to wprowadzenie do bolidów systemu KERS (Kinetic Energy Recovery Systems). System pomaga zmniejszyć użycie paliwa i wydzielanie spalin, dzięki wykorzystaniu energii kinetycznej, która gromadzona jest podczas hamowania. Więcej tutaj i tutaj.

Druga to powrót firmy Bridgestone do łask. Będzie ona dostarczać opony do suchej powierzchni, czyli slicki.

Trzecia to wprowadzenie górnego limitu budżetowego dla zespołów.

Czwarta to zmiany w aerodynamice pojazdów, dotyczą one przedniego nosa oraz tylnych skrzydeł. Podczas ostatnich testów w Barcelonie można było zobaczyć stary bolid BMW Sauber (z tego sezonu) z przyczepionymi nowymi elementami odpowiedzialnymi za aerodynamikę.

Więcej zdjęć (również innych bolidów) można zobaczyć tutaj.

UPDATE: Gazeta podała właśnie zmiany na na najbliższe dwa sezony (2009 i 2010). W skrócie – koniec z tankowaniem i kocami grzewczymi. Reszta szczegółów poniżej (cytat za Sport.pl):

Zmiany na sezon 2009:

– Jeden silnik musi być użyty podczas trzech kolejnych wyścigów, a nie dwóch tak jak jest teraz. Dodatkowo jego obroty zostały ograniczone z 19 tys. na minutę do 18.

– Wszystkie jednostki napędowe pozostają takie same jak w sezonie 2008. Wyjątkiem jest Renault, któremu FIA pozwoliła na drobne zmiany

– Zespoły mogą wykorzystać 20 silników podczas całego sezonu, po osiem na jednego kierowcę i cztery na testy

– Niezależne zespoły będą płacić połowę tego co w 2008 roku

– Testy w trakcie sezonu dozwolone będą tylko podczas piątkowych treningów

– Nastąpi ograniczenie sztabów zespołów poprzez dzielenie się informacjami dotyczącymi ogumienia i paliwa

– Korzystanie z tuneli aerodynamicznych o prędkości powietrza przekraczającej 50 m/s będzie zakazane

Zmiany na sezon 2010:

– Silniki mają być dostępne dla niezależnych zespołów za mniej niż pięć milionów euro na sezon z gwarancją przedłużenia umowy. Obecnie koszt silnika to około 15 mln. euro.

– Wszystkie zespoły mają korzystać z tych samych skrzyń biegów

– FIA stworzy listę standardowych części zawieszenia

– Komunikacja radiowa oraz telemetria zostaną ujednolicone

– Tankowanie bolidów podczas wyścigów będzie zakazane, tak samo jak korzystanie z kocy grzewczych do opon

– Wprowadzone zostaną dalsze ograniczenia w badaniach nad aerodynamiką

2 Comments